آیا افراد دیابتی اگر احساس گرسنگی نکنند، باز هم باید غذا بخورند؟

جواب کوتاه این سوال بله است. به دو دلیل افراد دیابتی حتی اگر درتمام طول روز احساس گرسنگی نکنند، باید غذا بخورند: اول برای جلوگیری از هیپوگلایسمی یا افت قندخون و از آن مهمتر برای جلوگیری از سوء تغذیه و برآورده شدن نیاز بدن به مواد غذایی.

حتی اگر شما احساس ضعف نکنید بدن شما برای فعالیت های حیاتی خود نیاز دائم به مواد مغذی دارد. بنابراین اگر احساس گرسنگی نمی کنید بهتراست چندین وعده ی غذایی کوچک را اما با دفعات بیشتر در برنامه ی غذایی خود وارد کنید و ازسوی دیگر غذاهایی که حاوی میزان مواد مغذی بیشتری در حجم کمترهستند را مصرف کنید تا درصورت کاهش حجم غذایی که می خورید میزان کافی مواد مغذی به بدن شما برسد. ازسوی دیگر پزشک یا کارشناس تغذیه باید مقدار مورد نیاز کالری روزانه ی بدن شما را محاسبه کند.

اگر واقعاً اشتها ندارید باید با پزشک خود مشورت کنید تا علت اصلی آنرا  بیابد. اگر به مدت طولانی به دیابت مبتلا هستید احتمالاً دچار نوروپاتی گاسترواینتستینال یا نوروپاتی دستگاه گوارش شده اید.  این نوع نوروپاتی اعصاب دستگاه گوارش را مختل کرده و موجب می شود شما احساس سیری کاذب کنید. دلایل دیگری نیز برای از دست دادن اشتها وجود دارد که پزشک معالج شما باید درمورد این دلایل  احتمالی آزمایشاتی را برای شما ترتیب دهد.

اگر نمی توانید بخوبی بخوابید واحساس عدم تعادل و مشکل در تمرکز دارید، ممکن است به افسردگی  مبتلا باشد. حتماً با  پزشک خود درمورد علایمتان صحبت کنید، زیرا افسردگی قابل درمان است .

نکته ی آخر اینکه  افرادی که به مدت طولانی به دیابت مبتلا هستند ممکن است بطور مکرر دچار افت قند خون شوند که البته علایم افت قند خون در این افراد ناپدید می شود و بیمار غالباً متوجه ی علایم افت قند خون نمی شود تا اینکه قندخون به مقدار بسیار خطرناکی افت می کند بنابراین اگر غذای خود را به دلیل نداشتن اشتها حذف کنید ممکن است دچار هیپوگلایسمی یا  افت قندخون شدید شده و وارد کما شوید، بنابراین درطول روز چندین بار مقدار قندخون خود را با دستگاه قند سنج  خانگی چک کنید و مواظب مقدار دارویی که مصرف می کنید، باشید . بهتر است برای اطمینان از مقدار دوز داروی خود مرتباً با پزشک خود در ارتباط باشید.

منبع: www.everydayhealth.com